Verito

25 Jaar Verito Informatisering. Van zolderkamer naar succesvol bedrijf.

Gepubliceerd op: woensdag 18 oktober 2023
Categorie: Algemeen, Commerciële opleiders, Kunstencentra

25 Jaar Verito Informatisering. Van zolderkamer naar succesvol bedrijf.

Het is al meer dan 25 jaar geleden dat Richard Kruis en Arno Waterham Verito Informatisering oprichtten. In deze blog vertelt Richard over de reis van bescheiden studentenkamer naar het succesvolle bedrijf van vandaag. Hij neemt je mee langs de uitdagingen en successen en deelt zijn visie op technologische ontwikkelingen.

Een eigen bedrijf

Verito Informatisering is eigenlijk bij toeval ontstaan. In de midden jaren tachtig van de vorige eeuw richtten een paar Denen het bedrijf Navision op. Wat oorspronkelijk begon als een eenvoudig Scandinavisch boekhoudpakket groeide uit tot een van 's werelds meest gebruikte ERP-systemen, dat tegenwoordig bekend staat als Microsoft Dynamics 365 Business Central. De start-up groeide mee en werd een internationaal beursgenoteerd softwarebedrijf. Via een aantal omwegen raakten mijn huidige kompaan Arno en ik betrokken bij Navision Nederland. Op het moment dat Navision naar de beurs wilde, besloten ze om importeurs op te kopen. Een voorwaarde was dat de importeur geen eindgebruikers meer mocht hebben. In Nederland hadden wij die wel, wat betekende dat de organisatie afscheid moest nemen van haar klanten en wij zonder werk kwamen te zitten. Onze toenmalige baas vroeg of Arno en ik geen zin hadden om een eigen bedrijf te starten. Ik keek eens rond in mijn studentenkamer naar wat er aan tweedehands spullen stond, en ik dacht: wat heb ik te verliezen?

Tegen de statistieken in

Zo begonnen Arno en ik aan dit nieuwe avontuur. Het overviel ons wel, maar we dachten: laten we het gewoon proberen en we zien wel waar we stranden. We wisten dat de helft van de bedrijven binnen vijf jaar failliet ging. Onze eerste doelstelling was om daar niet bij te horen. We zijn inmiddels een kwart eeuw verder, dus die doelstelling hebben we in ieder geval behaald.

Wilde Westen

In de beginjaren maakten we natuurlijk alle mogelijke fouten die een bedrijf kan maken, en daar hebben we leergeld voor betaald. Toen we begonnen, bestond standaardsoftware nog vrijwel niet. Je moest elke software-oplossing van scratch opbouwen. Als je de indruk wist te wekken dat je dat beter kon dan de concurrent, kreeg je de opdracht. Zo simpel was het. We schoten in alle richtingen en deden van alles en nog wat. We hebben de meest uiteenlopende klanten zien langskomen. Het ene moment klopte Christine le Duc aan, het andere moment hing het Nederlands Bijbelgenootschap aan de lijn. In die beginjaren grepen we elke opdracht met beide handen aan. Zoeken naar specifieke markten en doelgroepen? Dat was toen helemaal nog niet aan de orde. De wereld van de ICT was toen nog net het Wilde Westen.

Maatwerk upgraden steeds complexer

In eerste instantie was het upgraden van onze software in een weekend wel geklaard. Maar na verloop van tijd werd het steeds complexer en kostbaarder om al dat maatwerk te upgraden. En als je iets moois had gebouwd voor de ene klant, kon je dat niet zomaar neerzetten bij een andere klant. Op een gegeven moment werden de conversies zo prijzig dat je net zo goed een nieuw softwarepakket kon aanschaffen. Dat maakte dat we met elke upgrade het risico liepen om de klant te verliezen.

Focus

In 2002 kocht Microsoft – onder andere – Navision, en veranderde de productnaam in Microsoft Business Solutions Navision, later Microsoft Dynamics NAV en tegenwoordig Microsoft Dynamics 365 Business Central. Microsoft drong er al snel bij ons op aan om ons te gaan richten op specifieke marktsegmenten en af te stappen van het echte maatwerk. Dit bleek een keerpunt te zijn. Sindsdien zijn we ons meer gaan richten op organisaties die intensief relatiebeheer nodig hebben en gegevens moeten vastleggen die verder gaan dan wat een gemiddeld CRM-pakket biedt. Die focus leidde enerzijds tot het verlies van sommige maatwerkklanten, maar bracht aan de andere kant weer nieuwe klanten binnen die beter in ons straatje pasten. Inmiddels bieden we een oplossing die is gebaseerd op Microsoft Dynamics 365 Business Central en bieden we gespecialiseerde branchemodules voor goede doelen, verenigingen, commerciële opleiders en kunstencentra.

Op het juiste moment inspringen

We zijn in het Microsoft DOS-tijdperk begonnen, overgestapt naar Windows, van software die eerst in twee lagen werd opgebouwd, daarna in drie lagen en van drie lagen naar de cloud is gegaan. We hebben het allemaal meegemaakt. Vroeger moest alles op je eigen server staan, nu staat vrijwel alles in de cloud in verschillende varianten. Eerst werkte iedereen met desktopcomputers, nu moet software kunnen draaien op elk willekeurig apparaat. Dit zijn zaken waar Microsoft zich actief mee bezighoudt. Microsoft heeft duidelijk een strategie waarin de time-to-market steeds korter wordt. Tegenwoordig zien we zelfs oplossingen die nog niet volledig zijn uitontwikkeld. Ik wil dan ook zeker geen early adopter zijn. Neem AI. Daar moeten we iets mee, en ik zie zeker potentie, maar ik denk dat het nu nog te vroeg is. We volgen de ontwikkelingen op de voet, en haken in als volgens ons de tijd rijp is. Het is de kunst om op het juiste moment ergens op in te springen – niet te vroeg, maar zeker ook niet te laat.

Alles is mogelijk – of toch niet?

In het verleden was alles lekker simpel: alles wat we deden, gebeurde in Navision. Als het niet in Navision kon, konden wij het niet maken. Met Microsoft zijn er steeds meer mogelijkheden. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een volledige portalontsluiting. Maar hoe veel je ook kan, dat brengt wel de vraag met zich mee: wat moeten we wel toevoegen en wat niet? In theorie is bijna alles mogelijk volgens Microsoft, maar in de praktijk kan dit nogal eens tegenvallen. Wij geloven niet dat je alle wensen die een organisatie heeft in één applicatie kan onderbrengen, daarover schreef Owe laatst nog een blog.

Van zolderkamer tot succesvol bedrijf

We zijn begonnen als twee jongens op een zolderkamer, zonder enige intentie om een bedrijf te starten. Inmiddels hebben we heel wat partners zien komen en gaan, maar wij zijn er nog steeds. Dat vind ik een mooie prestatie. We hebben inmiddels een fantastisch team van mensen verzameld die plezier hebben in het samen creëren van oplossingen die aansluiten op de marktvraag. De meeste van onze medewerkers zijn echte allrounders. Als je werkt bij een grote partner of een softwaregigant, hou je je maar met een klein deel van het geheel bezig. Hier is het werk heel afwisselend. De ene dag zit je bij een klant, de volgende dag ben je bezig met de software verder te ontwikkelen, en de dag daarna geef je een training. Dat is toch veel leuker?

Innovatie en de toekomst

Er zullen nog vele nieuwe generaties computers komen voor ik met pensioen ga. Dat houdt de zaken interessant. Het idee om veertig jaar lang hetzelfde te doen en dan met pensioen te gaan, lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk saai. Mijn vader werkte bij PTT en deed 40 jaar lang hetzelfde werk. Toen hij 57 was, maakte PTT de overstap van straalverbinding naar geavanceerde telefoontechnologieën die draadloze verbindingen mogelijk maakten. Hij stond voor de keuze: nieuwe dingen leren of met pensioen gaan. Hij koos voor pensioen, maar voor mij is dat nog geen optie. Toen ik studeerde, moest ik met mijn huisbaas mee naar de pinautomaat om flappen te tappen. Als ik straks 68 ben en we betalen massaal met een irisscan of een chip in onze vinger, dan vraag ik me misschien ook af: is dit echt nodig? Terwijl mijn kinderen zullen zeggen: natuurlijk, dat is heel normaal, dat doe je gewoon, pa. Je kunt de technologische vooruitgang niet stoppen, en persoonlijk vind ik het allemaal bijzonder fascinerend. Deze veranderingen bieden nieuwe kansen, en dat maakt het juist zo boeiend.

Meer weten?

Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen helpen met een softwareoplossing die meegroeit met jouw organisatie en de veranderende behoeften in de markt? Geef me een belletje op 055 534 30 06 of gebruik de mogelijkheid dat ik jou bel op een moment dat jou past.

Richard

Bel mij voor een afspraak

Wat zeggen onze referenties?

Trots op onze klanten