Verito

  • Hoe goed kent u uw leden?

    Creëer een volledig relatiebeeld en volg hen op hun customer journey!

    Lees meer

Wat is uw uitdaging?

Marketeer

U bent verantwoordelijk voor het uitdenken en uitvoeren van het wervingsacties voor nieuwe leden en het behoud van de bestaande leden. U zet campagnes op, maakt analyses en selecties en bewaakt de resultaten...
lees meer

Ledenbeheer

U bewaakt de vastlegging van relaties en beantwoordt telefoontjes van uw relaties. U bent nauw betrokken bij de verwerking van de response van de campagnes en u incasseert de ledenbijdragen...
lees meer

Hoofd bedrijfsvoering

Uw organisatie levert tal van diensten aan uw leden. U bent eindverantwoordelijk voor de uitvoering hiervan. Van aanmeldingen voor evenementen en cursussen tot het faciliteren van kennisontwikkeling en netwerkvorming...
lees meer

Controller

U bent verantwoordelijk voor de financiën binnen uw vereniging. U bewaakt de binnenkomende facturen en betalingen en zorgt voor grip op de liquiditeit...
lees meer

Directeur

U bent verantwoordelijk voor de hele organisatie. U inspireert en heeft visie. U heeft behoefte aan software die u helpt om meer uit uw medewerkers te halen. Software die de productiviteit verhoogt, de samenwerking verbetert en de communicatie vereenvoudigt...
lees meer

Is er nog nieuws?

Slapen je klanten of slaap je zelf?

Gepubliceerd op: dinsdag 25 mei 2021
Categorie: Algemeen

Slapen je klanten of slaap je zelf?

Als organisatie ben je heel erg gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, sommige bestaande klanten worden soms gezien als slapende klanten. Maar klopt dat wel? Slapen de klanten of slaap jij zelf? Hoe actief ben jij richting je bestaande klanten?

Klantvriendelijke reis

In de afgelopen weken heb ik meerdere keren mensen gesproken over ‘de klantreis’. Hoe maak je de stappen die iemand zet om voor de eerste keer iets bij jou te kopen zo klantvriendelijk mogelijk? Gedurende deze reis moet je de klant steeds weer bevestigen in zijn – nog te maken – keuze. Een ander topic dat me bezighield zijn manieren om klantbestanden op te schonen. Soms omdat dit in het kader van de AVG moet, soms ook omdat het voor organisaties lastig is een (grote) groep slapende klanten/leden/donateurs te beheren. Het zorgt voor vervuiling in het relatiebestand en het kan de nodige kosten met zich meebrengen.

Onderscheidend vermogen

Als ik bij mijzelf naga met welke leveranciers ik in het verleden contact heb gehad, dan is dat best een flinke lijst. Denk aan de schilder, de hovenier, maar ook de websitebouwer en de partners die diensten namens ons uitvoeren. Als ik vervolgens bedenk hoe vaak ik door hen ben benaderd om te vragen of alles naar wens is, of ze nog iets voor mij of onze organisatie kunnen betekenen of om te vertellen dat er nieuwe diensten zijn, dan schrik ik. Dat gebeurt bijna nooit! Als jij dat wel doet als organisatie, dan gaat dit je een enorm onderscheidend vermogen opleveren!

Blije klanten zijn je beste ambassadeurs

Wist je dat je je omzet een boost kunt geven door je te focussen op klantbehoud? Als ondernemer ben je heel erg gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar 80 procent van de winst komt bij je bestaande klanten vandaan. Nieuwe klanten aantrekken gaat gepaard met kosten voor marketing en sales. Het is goedkoper je te richten op het meer verkopen aan bestaande klanten. En vergeet niet: blije klanten zijn je beste ambassadeurs. Zij zorgen voor nieuwe klanten, helemaal gratis en voor niets.

Uit het oog uit het hart?

Het kan dus heel zinvol zijn meer aandacht te gaan besteden aan de tweede klantreis: de reis die klanten afleggen binnen jouw organisatie. Is het uit het oog uit het hart? Is deze groep eerder lastig dan gewenst? Of zie je deze groep als een doelgroep waarbij het de moeite waard is om de verbinding weer te versterken? Zij kennen jou en je organisatie al, zij hebben al een (hopelijk positieve) ervaring met jou en jij kent deze persoon of deze organisatie ook al!

We miss you

Hoe dan? Bij verschillende opleiders wordt de oud-student ook na afronding van de studie centraal gesteld. Daarbij wordt nagedacht over de diensten en producten die in de nieuwe fase van de klant relevant kunnen zijn. Ik hoor van ideeën om oud-deelnemers aan een training na een jaar een opfriscursus aan te bieden en relevante informatie in de vorm van een kennisbank te delen. Daarnaast weet ik dat sommige goede doelen een uitgebreid 'We miss you'-programma hebben opgezet. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat er ook veel organisaties zijn die hier nog niet mee bezig zijn. De mogelijkheden om een klant weer bij jou aan het ‘shoppen’ te krijgen, zijn enorm. Zorg dat jij de klant blijft zien of opnieuw gaat zien en je zult ervaren dat jij weer bij de klant op het netvlies staat!

Hoe kan software daarbij helpen?

In je softwaresysteem heb je al de gegevens van je klant en je oud-klanten vastgelegd. Je kunt dus al gepersonaliseerd contact leggen, ook met je oud-klant.

  • Zorg voor actualiteit van de gegevens. Maak gebruik van diensten om bijvoorbeeld verhuizingen te verwerken.
  • Zorg voor een aantrekkelijk aanbod voor deze doelgroep, vraag hen ook waar zij behoefte aan hebben.
  • Betrek ze bij je producten/diensten, laat ze meedenken.
  • Blijf in contact met je doelgroep. Informeer hen, biedt online portalen aan, organiseer (online) bijeenkomsten.

Meer weten?

Herken je deze situatie? En ben je benieuwd hoe je eigen organisatie wakker geschud kan worden? Bel mij via (06) 51 58 50 31 of geef door op welk moment ik jou kan bellen.

Owe Loonstra

Bel mij voor een afspraak

Wat zeggen onze referenties?

Trots op onze klanten